در ابتدا برای آنکه توضیح دهیم که گوگرد معدنی چیست باید بدانیم که گوگرد از لحاظ منشا دارای دو گونه می باشد: گوگرد با منشا آلی(organic sulfur) و گوگرد با منشا معدنی (inorganic sulfur).

تفاوت گوگرد معدنی با گونه آلی آن به طرز شکل گیری و عناصر و ترکیباتی که با آنها پیوند برقرار کرده است مربوط می باشد.( در گذشته مواد شیمیایی دارای منشأ حیوانی یا گیاهی را آلی می‌نامیدند ولی امروزه به بیشتر موادی که از دو عنصر کربن و هیدروژن تشکیل شده‌باشد مواد آلی گفته می‌شود).

گوگرد با منشا آلی خود دارای دو دسته سولفاتهای آلی و ترکیبات گوگردی-کربنی می باشد و گوگرد معدنی شامل ترکیبات سولفیدی، پلی سولفیدی ،سولفیت ها، تایو سولفات ها، سولفاتهای آنیونی، گوگرد عنصری و… می باشد. اما در بحث کشاورزی با توجه به اینکه ریشه های گیاهان تنها قادر به جذب گوگرد با منشا آلی هستند و گوگرد آلی نیز تنها پس از از طی فرایند معدنی شدن امکان جذب را دارد بیشتر متخصصان کشاورزی استفاده از گوگرد معدنی ارگانیک که از کانی های معدنی به صورت مستقیم استخراج می شود را توصیه می کنند.

حوضچه گوگردی
حوضچه گوگردی

گوگرد چیست؟

گوگرد یک عنصر شیمیایی با عدد اتمی ۱۶ نماد اتمی(S) می باشد. گوگرد عنصری خالص در دمای اتاق به شکل کریستالی زرد رنگ است و در آب غیر قابل حل است و یکی از عناصر پرکاربرد و چندکاربره است که در تشکیل بسیاری از ترکیبات نقش موثری دارد. گوگرد تقریباً با اغلب عناصر به جز تعداد معدودی از آنها ( از جمله طلا ، ید ، نیتروژن ، تلوریوم ، پلاتینیوم و گازهای نجیب ) واکنش برقرار می کند.

گوگرد عنصری فراوان است و در همه جای هستی حضور دارد اما به شکل خالص و واکنش نداده و ترکیب نشده در پوسته زمین به سختی یافت می شود و یک مولفه بسیار مهم در تشکیل گازهای اتمسفر به شمار می آید.

گوگرد عنصر ضروری در همه موجودات زنده و همچنین در تشکیل مولکول های آلی سوخت های فسیلی می باشد.

بعضی از منابع تاریخچه کشف این عنصر را مربوط به ۲۰۰۰ سال قبل از میلاد در چین میدانند، و اولین بار احتمالاً در قرن هفتم برای ساخت باروت از آن استفاده شده است. همچنین در ساخت پرتابه هایی راکتی شکل و نارنجک های دستی در قرن دهم میلادی از آن بهره گرفتند.

میزان فراوانی و گستردگی عنصر:

یازدهمین عنصر فراوان در بدن انسان

ششمین عنصر فراوان در آب دریاها و اقیانوس ها.

چهارمین عنصر فراوان در پوسته زمین.

نهمین عنصر فراوان در کل ساختار زمین.

دهمین عنصر پرکاربرد در سیستم خورشیدی.

دهمین عنصر فراوان در کل کائنات.

کاربرد های عنصر گوگرد

حدود ۹۰ درصد از تولید این عنصر در ساخت اسید سولفوریک به کار میرود. همچنین این عنصر در ساخت هیدروژن سولفید، آفت کش ها ،حشره کش ها، علف کش ها، محصولات دارویی، صابون ها، در تولید کاغذ و پارچه، در ساخت مداد پاک کن، تولید باروت، فرآوری چرم، صنعت تولید رنگ و ساخت مات کننده‌های رنگ و همچنین در تولید مواد نگهدارنده غذایی کاربرد دارد.

تعریف گوگرد معدنی چیست؟

گوگرد به عنوان یک کانی معدنی خالص دارای حالت کریستالی و رنگ زرد روشن است. معمولاً نزدیک دهانه های خروجی ودودکش های آتشفشانی شکل می گیرد، جایی که به صورت جریانی از گازهای داغ از آنجا متصاعد می شود. همچنین مقدار کمی از گوگرد معدنی خالص از طریق هوازدگی سولفات ها و سولفید های معدنی به وجود می آیند.

توده عظیمی از گوگرد معدنی در زیرسطح زمین یافت می شود که بسیاری از آنها در حفره ها و شکاف هایی در زیر سطح زمین در همجواری کانی های سولفید معدنی قرار دارند، جایی که ترکیباتی چون آنیدرات و گچ به عنوان محصول فرایندی باکتریایی  گوگرد خالص را تولید می کنند.

مقدار قابل توجهی از عنصر گوگرد درگذشته از تاق سنگهای گنبدهای نمکی تولید شده است اما امروزه این روش تولید به ندرت انجام می شود.

گوگرد آتشفشانی                                                                  خروج گاز گوگرد از دهانه آتشفشانی

ترکیبات مختلف گوگرد معدنی چیست؟

انواع ترکیبات گوگرد معدنی که در طبیعت یافت می شود درجدول زیر آمده است:

انواع ترکیبات گوگرد معدنی در طبیعت

مجموعه سولفیران آمادگی تامین نیاز کشاورزان عزیز به گوگرد معدنی ارگانیک را با قیمت مناسب تولید کننده را دارد برای درخواست سفارش به لینک زیر مراجعه نمایید.


کلیک برای ثبت سفارش