حضور گوگرد در زندگی ما

بدون گوگرد نه رنگی برای نقاشی مونا لیزا داوینچی وجود می داشت نه فولادی برای برج ایفل و بسیاری از مواد غذایی چون شیر و گوشت و غلات و تخم مرغ و دیگر غذا ها فاقد پروتئین می شدند که مایه حیات گیاهان جانوران و انسان هاست. کاربرد گوگرد در همه جا قابل رویت هست هر جا که بنگرید از غذایی که می خوریم تا دارویی که مصرف می کنیم.

با توجه به منافعی که این عنصر مهم برای جامعه دارد از جمله افزایش تولید محصولات کشاورزی ،بهبود کیفیت غذا ، استفاده به عنوان مکمل و اصلاح کننده شیمیایی و فیزیکی بافت خاک و همچنین نقش جدی و استفاده در ساخت و ساز و مصالح ساختمانی به سادگی می توان دریافت که چرا از گوگرد به عنوان یک عنصر برتر نام می بریم کاربرد گوگرد در زندگی بشری بسیار متنوع و فراگیر است ما در اینجا تنها به چند مورد که ارزش این عنصر برای عموم جامعه قابل درک و رویت هستند اشاره کردیم.

گوگرد عنصری است که در طبیعت وجود دارد و در خاک ، آب، غذا وگیاهان یافت می شود بسیاری از پروتئین ها در قالب آمینو اسید دربردارنده عنصر گوگرد هستند. گوگرد یک ماده غذایی ضروری برای گیاهان می باشد گوگرد همچنین می‌تواند باعث کشته شدن حشرات ،آفات ریز و قارچ ها و بعضی از جوندگان شود به طوریکه از سال ۱۹۲۰ در آمریکا دارای مجوز استفاده به عنوان محصولات آفت کش بوده است.

انستیتو گوگرد هند با انجام آزمایش هایی بر روی زمین های کشت برنج که غذای اغلب مردم این کشور می باشد به این نتیجه رسید که با تغذیه این زمین ها با کود گوگردی می توان تا ۲۰ درصد افزایش تولید محصول را داشت و همچنین در یک تحقیق آزمایشی دیگر در دانشگاهی در شمال آمریکا با تغذیه  مزارع ذرت با کودهای گوگردی راندمان تولید تا ۱۱ درصد افزایش یافته است.

نقش گوگرد در تغذیه جهان

تا سال ۲۰۵۰ افزایش رشد جمعیت جهانی و در نتیجه آن تقاضای مصرف کالری دو برابر خواهد شد.برای رسیدن پایدار به این سطح از تولید مواد غذایی برای برطرف شدن نیاز جهانی باید به طور وسیعی تولیدات محصولات کشاورزی افزایش داشته باشد. بسیاری با کودهای شیمیایی نظیر نیتروژن و فسفر و پتاسیم آشنا هستند ولی کمتر از نیاز گیاهان به گوگرد آگاهند اما استفاده درست و علمی از گوگرد در خاک های فقیر از این عنصر یک روش موثر و بصرفه در تولید گیاهان و غذای بیشتر است.کاربرد گوگرد در آینده غذایی جهان بسیار با اهمیت تر نیز خواهد بود.

گوگرد در کشاورزی
کاربرد سولفور در کشاورزی

کاربرد گوگرد در اصلاح زمین های غیر قابل کشت

هر ساله با افزایش روند شهرنشینی صنعتی شدن جوامع نیاز بیشتری برای تولید مواد غذایی شکل می گیرد در نتیجه آن فشار بیشتری بر روی زمینهای مزروعی و قابل کشت وارد می شود همانطور که جمعیت جهانی در حال افزایش و اوج گیری میباشد ما توقع افزایش جمعیتی بالای دو و نیم میلیارد نفر را در چهل سال آینده داریم که بیش از ۶۰ درصد آنها جمعیتی هستند که در شهرهای بزرگ ساکن خواهند شد. با این شرایط بیشتر نیاز خواهیم داشت که از گوگرد برای احیا و اصلاح خاک های غیرقابل کشت در تولید و کشت گیاهان و مواد غذایی بهره ببریم.

در خاکهای قلیایی گوگرد با ایجاد و حفظ یک محیط مناسب شرایط را برای رشد ریشه های گیاهان فراهم می کند. ازغرب امریکا گرفته تا برزیل تا آسیا و آفریقا کشاورزان برای اصلاح محیط خاک،افزایش رشد محصولات کشاورزی و تولید بیشتر مواد غذایی همواره بر استفاده از این عنصر کلیدی تاکید دارند.

جایگاه گوگرد در اصلاحات خاک

کاربرد گوگرد در ساخت وساز

بتن رایج ترین مصالح ساختمانی در جهان است است به طوری که به میزان حداقل دو برابر دیگر مصالح ساختمانی در فرایند ساخت و ساز استفاده می شود ملات بتنی ساخته شده با گوگرد یک گزینه جایگزین مرقون به صرفه نسبت به بتون های تهیه شده از سیمان پرتلند برای کاربردهای چون استفاده در نصب جدول های خیابانی و بتن ریزی فونداسیون های اپارتمانی می باشد.

در فرایند تولید ملات گوگردی نیاز به استفاده از از حجم بالایی از آب وجود ندارد،انرژی مصرفی برای تولید آن بسیار کمتر است گازهای گلخانه‌ای کمتری از تولید این محصول وارد طبیعت میشود و در نتیجه اثرات زیست محیطی کمتری بر محیط پیرامون ما می گذارد. همچنین در احداث جاده ها می شود تا ۳۰ درصد ملات گوگردی را جایگزین ملات آسفالت نمود به طوری که هم در هزینه ها و انرژی صرفه جویی کرد و هم  طول عمر این سازه ها را به طور چشمگیری افزایش داد.

گوگرد در آسفالت
استفاده از گوگرد در آسفالت

نقش گوگرد به عنوان آفت کش

قارچ ها در اثر تماس با گوگرد از بین می روند ، روشی که گوگرد بر روی قارچ ها تاثیر می گذارد به طور کامل شناخته شده نیست بعضی از محققین بر این باورند که گوگرد ممکن است با گیاهان یا قارچ ها واکنش نشان دهند و یک عامل سمی تولید نمایند اگرچه نظریه اصلی بر این مبناست که گوگرد می تواند وارد سلول های قارچ ها شود و عملکرد تنفس آنها را دچار اختلال نماید.

گوگرد می‌تواند باعث کشته شدن حشرات شود اگر با آنها در تماس قرار بگیرد یا توسط آنها خورده شود زیرا عملکرد های نرمال بدن آنها را دچار اختلال می کند و در نتیجه آن توانایی تولید انرژی و متابولیسم را از آنها می گیرد. همچنین دود حاصل از سوزاندن گوگرد می تواند وارد لانه های این موجودات شود و باعث خفگی آنها گردد.

آیا گوگرد برای محیط زیست و حیات وحش خطرناک است؟

در تحقیقات زیادی اثرات غیر سمی گوگرد برای بسیاری از موجودات و حیوانات در عمل به اثبات رسیده است در یک مورد اثر گوگرد بر روی بلدرچین ها ،گونه هایی از ماهیان مانند خورشید ماهی ها و ماهیان رنگین کمان ، موجودات آبزی از جمله  سخت پوستان و همچنین زنبور عسل مورد بررسی قرار گرفت و نتیجه آن بر غیر سمی بودن این عنصر بر زندگی آنان تاکید داشت.