چرا گیاهان به گوگرد نیاز دارند ؟؟

گوگرد برای همه سلول‌های زنده ضروری است، اما انسان و حیوانات آن را فقط از گیاهان دریافت می کنند. در گیاهان، گوگرد برای فرایند تثبیت کننده نیتروژن در حبوبات و در تشکیل کلروفیل ضروری است. نیار به گوگرد در کشاورزی و گیاهان در فرآیندهای تولید پروتئین، اسیدهای آمینه، آنزیم ها و ویتامین ها حائز اهمیت است. گوگرد همچنین به مقاومت گیاه در برابر بیماری ها کمک می کند و به رشد و تشکیل بذر کمک می کند.

مواد مغذی اولیه N ، P و K آنهایی هستند که خاک به مقدار زیاد نیاز دارد. مواد مغذی های ثانویه (مواد مغذی گیاهان در مقادیر کمتر) کلسیم، سیلیسیم، منیزیم و گوگرد هستند. در واقع، گیاهان تقریباً به مقدار فسفر به گوگرد نیاز دارند، اما گوگرد هنوز به عنوان یک ماده مغذی ثانویه در نظر گرفته می شود. (گروه سومی از مواد معدنی تغذیه ای وجود دارد که خاک به مقدار کمی به آنها نیاز دارد، از این رو به آنها “مواد معدنیِ کم نیاز” گفته می شود.)

مواد مغذی ثانویه اغلب در خاک یافت می شوند و نیازی به افزودن آنها در کودها نیست. کلسیم و منیزیم تقریباً همیشه به عنوان محصول فرعی  وهمراه آهک دهی برای افزایش pH اضافه می شوند. این به این دلیل است که بسیاری از ترکیبات قلیایی (آهک) حاوی ترکیبات کلسیم و منیزیم هستند. اگر اقدامی برای کاهش شوری خاک با استفاده از سنگ گچ انجام شود، گوگرد موجود در خاک نیز افزایش می یابد. به طرز عجیبی، افزایش سطح گوگرد خاک در کاهش pH تأثیر دارد، اگرچه این بهترین راه برای کاهش pH نیست.

گوگرد در شکل عنصری خالص خود یک کریستال زرد روشن و جذاب است که در صخره های سنگی یافت می شود(تصویر کوچک در بالا). استفاده صنعتی از گوگرد تا حد زیادی به شکل اسید سولفوریک است که برای استخراج سنگ فسفات استفاده می شود. قبل از حذف صنایع آلاینده و تولید کننده گازهای گوگردی، دیدن مهِ زرد رنگ بر روی شهرهای بزرگ غیر معمول نبود. این همان گوگرد اتمسفری حمل شده توسط باران است که روی خاک می نشیند و نیاز گیاهان به گوگرد را تأمین می کند.

گوگرد، علاوه بر گوگرد عنصری، به صورت سولفید و سولفات یافت می شود. بوی نامطبوع تخم مرغ گندیده و فاضلاب، ناشی از سولفید هیدروژن است؛ بوی ناشی از سوزاندن کبریت، به دلیلِ دی اکسید گوگرد است. گوگرد موجود در خاک عموماً به شکل سولفات است و میکروب ها آن را به ترکیبات سولفیدی تبدیل می کنند که وارد محلول خاک می شوند و می توانند توسط ریشه های گیاه برای رشد جذب شوند.

فرآیند باکتریایی تغییر گوگرد به ترکیبات گوگردی ساده تر و سولفاتی می تواند آن را به کودی با رهایش آهسته تبدیل کند که برای استفاده در طول فصل رشد اکسید می شود. یک ترکیب قابل جذب “فوری” نمک های Epsom (سولفات منیزیم) است که هم گوگرد و هم منیزیم را اضافه می کند. (نمک های Epsom به نام شهری در انگلستان، Epsom، که در آن کشف شد نامگذاری شده است.)

منابع گوگرد در خاک

در حقیقت، خاک از سه منبع گوگرد دریافت می کند: ذرات معلق در هوا، هوازدگی مواد معدنی در خاک و فعالیت میکروبی. تبدیل گوگرد به وسیله میکروب ها، در خاکِ حاوی مقادیر زیادی مواد آلی تجزیه کننده مانند کودهای سبز، فضولات حیوانی (از جمله ادرار)، حشرات، کرم ها و میکروب های مرده اتفاق می افتد. علوفه های چمنیِ چیده شده، حاوی گوگرد اتمسفری هستند و باید دوباره به خاک اضافه شوند. مقداری از نیاز به گوگرد در کشاورزی به طور طبیعی از فرایند هوازدگی مواد معدنی بوجود می آید.

در برخی شرایط مانند خاکهای شنی، گوگرد موجود در محلول خاک می تواند به سیستم آب ما نفوذ کند. در خاکهای مرطوب، گوگرد را می توان با فعالیت میکروبی به گاز تبدیل کرد تا به اتمسفر فرار کند. گوگرد خاک همچنین می تواند با آهن واکنش داده و به آن پیوند داده و نامحلول شود.

منابع گوگردی برای گیاهان، در خاک متحرک است و عمدتاً از طریق کودها و آفت کش ها تأمین می شود. یکی دیگر از منابع اصلی گوگرد برای گیاهان کود آلی یا همان دامی است. نسبت گوگرد در گیاهان ۱۰:۱ است و در بافتهای گیاه حمل می شود. بیشتر این گوگردها از پوسیدگی طبیعی خاک و مواد گیاهی قبلی ناشی می شود. برخی از مواد معدنی، در خاکِ حاوی گوگرد یافت می شوند که با تجزیه مواد معدنی آزاد می شود.

 علائم کمبود گوگرد

علائم کمبود گوگرد شبیه کمبود نیتروژن است: برگها زرد کم رنگ یا سبز روشن می شوند. برخلاف نیتروژن، علائم کمبود گوگرد ابتدا در برگهای جوان ظاهر می شود و حتی پس از استفاده از نیتروژن نیز ادامه می یابد.

علایم کمبود گوگرد درگیاهان علایم کمبود گوگرد درگیاهان1

کاربرد گوگرد در باغبانی: اهمیت گوگرد در خاک گیاهان

گوگرد به اندازه فسفر ضروری است و یک ماده معدنی ضروری محسوب می شود. اما اهمیت و نیاز گوگرد در کشاورزی چیست؟ گوگرد در گیاهان به تشکیل آنزیم های مهم و به تشکیل پروتئین های گیاهی کمک می کند. گوگرد در مقادیر بسیار کمی مورد نیاز است، اما کمبودها می تواند باعث مشکلات جدی در سلامت گیاه و از بین رفتن شادابی شود.

مقدار نیاز گوگرد در کشاورزی برای گیاهان چقدر است؟

گیاهان فقط به ۱۰ تا ۳۰ پوند گوگرد در هکتار نیاز دارند. گوگرد همچنین به عنوان نرم کننده خاک عمل می کند و به کاهش میزان سدیم خاک کمک می کند. گوگرد در گیاهان، جزءِ برخی ویتامین ها است و در طعم دادن به خردل، پیاز و سیر مهم است. گوگرد موجود در کود، به تولید روغنِ دانه های روغنی کمک می کند.

ایفای نقش گوگرد به عنوان یک اصلاح کننده خاک برای کاهش سدیم، به ۱۰۰۰ تا ۲۰۰۰ پوند (۴۵۰-۹۰۰ کیلوگرم) در هکتار (۴۰۰۰ متر مربع) نیاز دارد. کمبود گوگرد در خاک به ندرت اتفاق می افتد، اما در جایی اتفاق می افتد که خاکها به اندازه کافی قابل نفوذ نیستند.

مقدار گوگرد مورد نیاز برخی از گیاهان در سال مقدار گوگرد مورد نیاز برخی از گیاهان در سال

منبع گوگردِ کمتر شناخته شده برای گیاهان، از اتمسفر است. سوزاندن سوخت ها، دی اکسید گوگرد را آزاد می کند، که گیاهان در طول تنفس به خود جذب می کنند. علائم کمبود گوگرد گیاهان زردی برگ هایی است که به نظر می رسد شبیه کمبود نیتروژن است.

با کاهش گوگرد، مشکلات روی برگهای جوانتر ظاهر می شوند و سپس در برگهای قدیمی تر نمودار می شوند. در گیاهان تهی از نیتروژن، برگهای قدیمی که در پایین قرار دارند، تحت تأثیر قرار می گیرند و این تاثیرپذیری به سمت بالا حرکت می کند.

رسوبات گچ در لایه های خاک می تواند گوگرد را جذب کند و گیاهان مسن با ریشه های بلند پس از رسیدن به این سطح خاک ممکن است  این کمبود به این عنصر را بازیابی کنند. نقش گوگرد به عنوان یک ماده مغذی بیشتر در محصولات خردل مشهود است، که علائم کمیابی را در اوایل رشد نشان می دهند. آزمایشات خاک قابل اعتماد نیست و اکثر پرورش دهندگان حرفه ای برای بررسی کمبودهای خاک به آزمایشات بافت گیاهی تکیه می کنند.

گوگرد در خاکهای با pH بالا

باغها در مناطقی با بارندگی محدود و مقداری سنگ آهک دارای سطح pH بالایی هستند. اکثر گیاهان از PH متوسط لذت می برند، بنابراین کاهش این سطح بسیار مهم است. گوگرد برای این کار مفید است اما کاربرد آن بستگی به سطح pH شما دارد. انجمن ملی باغبانی دارای یک حسابگرِ مفیدِ pH است که به شما می گوید چه مقدار گوگرد باید اضافه کنید تا کمی خاک خود را اسیدی کنید. ساده ترین شکل گوگرد، گوگرد عنصری(elemental sulfur ) است که در قارچ کش ها یافت می شود یا فقط به عنوان اصلاح کننده خالص خاک از آن بهره می برند.

استفاده از گوگرد در باغچه

گوگرد معمولاً در فضای سبزِ خانه مورد نیاز نیست. اگر گیاهان شما نشانه های کاهش گوگرد را نشان می دهند، از کود کمکی دامی استفاده کنید. این کار به گیاهان آسیبی نمی رساند و در حالی که به خاک کمپوست می کند، گوگرد را به آرامی در خاک شستشو می دهد. گوگرد همیشه برای محصولات دانه روغنی توصیه می شود و معمولاً از پودر گوگرد یا محلول مایع استفاده می شود.

اکثر کودها همچنین دارای گوگرد کافی برای تامین نیاز خاک هستند. احتیاط کنید و دستورالعمل های استفاده از گوگرد در باغبانی را دنبال کنید. گوگرد بیش از حد ممکن است در خاک باقی بماند و باعث جذب سایر مواد مغذی شود. با برنامه های متعادل شروع کنید و از محصولات طبیعی استفاده کنید.

تاثیر گوگرد در باغچه

گوگرد – چهارمین ماده مغذی و مورد نیاز در کشاورزی

نیتروژن (N)، فسفر (P) و پتاسیم (K) اجزای حیاتی یک محصول با کود دهیِ خوب هستند. اما برای دستیابی به عملکرد و غذاهای مغذی تر، محصولات به گوگرد (S) نیاز دارند. این وب سایت مقدمه ای بر نقش مهم گوگرد در کشاورزی است.

نقش گوگرد در گیاهان و رشد و نمو آنها

گوگرد یکی از ۱۷ عنصر ضروری گیاه است. گوگرد برای رشد و توسعه همه محصولات بدون استثنا ضروری است. مانند هر ماده مغذی ضروری، گوگرد نیز دارای عملکردهای کلیدی در گیاهان است:

  • تشکیل کلروفیل که اجازه فتوسنتز را می دهد که از طریق آن، گیاهان، نشاسته، قندها، روغن ها، چربی ها ، ویتامین ها و سایر ترکیبات را تولید می کنند.
  • تولید پروتئین. گوگرد ترکیب سه اسید آمینه حاوی S (سیستئین ، سیستین و متیونین) است که بلوک های سازنده پروتئین هستند. حدود ۹۰ درصد گوگرد در این اسیدهای آمینه وجود دارد.
  • سنتز روغن ها. به همین دلیل است که گوگرد کافی برای دانه های روغنی بسیار مهم است.
  • فعال شدن آنزیم ها، که به واکنش های بیوشیمیایی در گیاه کمک می کند.
  • افزایش عملکرد محصول و بهبود کیفیت محصول، که هر دو تعیین کننده قیمت بازارِ کشاورز برای محصولات خود است.
  • با اشاره به کیفیت محصول، گوگرد، درصد پروتئین و روغن دانه ها را افزایش می دهد، کیفیت غلات را برای آسیاب و پخت، بازارگردانی مغز نارگیل خشک (copra)، کیفیت تنباکو، ارزش غذایی علوفه و غیره را بهبود می بخشد.
  • گوگرد با متابولیسم های ویژه در گیاه و ویژگی های ساختاری پروتوپلاسم همراه است.

ترویج استفاده از کود گوگردی توسطِ TSI

موسسه گوگرد(TSI) به تازگی برنامه های کاربردی و ترویج استفاده و اهمیت کودهای گوگردی را افزایش داده است. کارکنان TSI مصاحبه هایی انجام داده اند و مواد چاپی را برای حمایت از این پیام تهیه کرده اند. برای خواندن بیشتر در اینجا کلیک کنید.

کود گوگردی و عملکرد محصول

در حالی که آزمایشات خاک برای تعیین کمبود گوگرد و مقدار نیاز به گوگرد درگیاهان نشان می دهد که این محصول از گوگرد کافی برخوردار می شود یاخیر، اثبات واقعی این است که در چنین خاکهایی، کاربرد گوگرد در واقع عملکرد محصول را افزایش می دهد.

انواع کودهای گوگردی

بیشتر کودهای حاوی گوگرد را می توان به چهار گروه تقسیم کرد: ۱) کودهای حاوی سولفات ، ۲) کودهای حاوی گوگرد عنصری ، ۳) کودهای حاوی ترکیبی از سولفات و گوگرد عنصری  و  ۴) کودهای گوگردی مایع.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *